Geng Membaca

Friday 19 August 2011

Isu Lisa kahwin timbul marah lelaki bujang ? kiki

Assalamualaikum.

Hari ini hari apa? Jumaat cikgu. Berapa haribulan? 19hb cikgu. Yeahyeah! aku dah mula perasan menjadi seorang cikgu meskipun hakikatnya aku tidak bercita-cita punn menjadi seorang cikgu. Sebab ape? sebab aku rasa diri aku ni terlalu lembut untuk mendidik. *perasan lembut =) Silap-silap budak-budak tu nanti yang ajar aku.

Title aku tu takde kena mengena punn dengan entry aku. hehe. =) bang Bang Booom. *buat lawak sorang2x

Aku suka hari jumaat. Penghulu bagi segala hari. Hari jumaat ni banyak fadhilatnya tau. Antaranya :-

1- ALBAZZAR meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w biasa memotong kuku dan menggunting misai sebelum keluar untuk solat Jumaat.----- > p/s : So, potongla kuku tu, misai tu ye. untuk kaum lelaki yang nak pergi solat jumaat. Kan nak lebih hensem dan kemas =) jeng jeng sekaligus ikut sunah nabi.

2- Nabi Muhammad s.a.w  bersabda "siapa yang membaca pada pagi jumaat sebelum solat subuh Astagh firullahaladzi la illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaihi tiga kali, nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di laut."

3- Dari Abu Hurairah katanya, dia mendengar Nabi s.a.w bersabda  " Janganlah kamu berpuasa pada hari Jumaat, melainkan bersama satu hari sebelumnya atau sesudahnya."

4- Nabi s.a.w bersabda  " Siapa yang berwuduk sahaja untuk menghadiri solat Jumaat adalah sudah baik (memadai) tetapi siapa yang mandi maka adalah terlebih baik. "------> p/s : Sekadar curah-curah air tiga gayung pun dah cukup rasanya. Asalkan bersih. hikhik. =)

5- Nabi s.a.w bersabda "Sesungguhnya hari-hari yang utama bagi kamu iaitu hari Jumaat, maka perbanyakkanlah selawat padaku kerana bacaan selawatmu itu langsung disampaikan kepadaku ( pada hari Jumaat ) -------> p/s :daripada kita menyanyi lagu baby(justin bieber) uhhh lebih baik kita ringankan mulut berselawat. =) heee

Ni punn kira peringatan untuk aku juga. Dan aku sekadar berkongsi je. hikhik. Aku suka hari jumaat ni ada lagi satu sebab. Sebab nya last day keje. Pastu sabtu ahad cuti. Best kn ?? Rest hour punn lama sikit berbanding hari biasa. 2 jam gitu lorh. So, boleh laaa pejam-pejam mata ni. kikiki. Alasan yang standet la untuk budak practical macam aku. Malas memanjang.

p/s : Selamat hari Jumaat dan tingkatkan amalan kita sama-sama. =) weee~




Tangan di bahu mata ke atas. ohh yeah. thanks for reading

4 comments:

Unknown said...

nice entry ni!

fadzlynniza said...

heee. tq izat =)

Khairi said...

suka jumaat seba panghulu hari ke, sebab rest hour panjang nie...:)(ayie http://ayieslife.com)

fadzlynniza said...

hikhik. sebab dua2x sekali. kihkih